Településtörténet
A város nevét a III. század végén megjelent Itinerarium Antonini, (római útikönyv) leírásából ismerjük: „Gorsium”, illetve „Gorsio sive Hercule” megfogalmazásban (sive jelentése: és, vagy). A kettős megnevezés a 260-as szarmata dúlás nyomán felépülő város régi, közhasználatú és az új, hivatalos elnevezésére utalt.
A rómaiak megjelenése előtt a terület a kelta civitas Eraviscorum-hoz tartozott. Az I. század közepén az Aldunáról idevezényelt ala Scubulorum elnevezésű légió két út keresztezésében (Sopianae-Aquincum, Sopianae-Brigetio) árokkal és palánkfallal körülvett katonai tábort épített. Az itt állomásozó mintegy 500 fős lovascsapat (ala) feladata a sárvízi átkelő védelme és a tartomány belsejének védelmében az ide befutó útvonalak mentén őrszolgálat biztosítása . A Duna parti limes teljes kiépülése után már nem volt szükség a belső katonai biztosításra, így az akkor itt állomásozó csapatot tovább vezényelték a birodalom más területeire.
A felszámolt castrum helyén 103-tól új város építését kezdték meg. Traianus császár Gorsiumot jelölte ki az ugyanebben az évben megszervezett Alsó-Pannónia (Pannonia Inferior) provincia tartománygyűlésének (concilium provinciae) székhelyéül. Ma még nem bizonyított, mikor kapta meg a település a városi (municipium) rangot. Tóth István ókortörténész Hadrianus 124-es pannóniai szemleútjára datálja . Az elkövetkező években kiépült település virágkorában elérte a 400 hektárt. A „szent kerületen” belül hatalmas csarnokokat emeltek a tartománygyűlés és a császárkultusz ceremóniáinak megrendezésére. Az ünnepségek fényének emeléséhez elengedhetetlen cirkuszi játékok megrendezésére 20.000 fő befogadóképességű amfiteátrum épült.
A markomann-háborúkban (167-180) a szarmaták felgyújtották a várost. Ekkor nemcsak a külső negyedek égtek porrá, de a szent kerületben is nagy pusztítást végzett a tűz. Ezt a csapást hamar kiheverte a város. Helyreállították a császárkultusz épületeit. Ekkor újult meg a tartománygyűlés csarnoka is. Ezt követően 90 évig a severusi kor virágzását élte a város. Az afrikai származású felső-pannóniai helytartóból lett császár, Septimus Severus kiváltságok sorával hálálta meg az őt trónra segítő katonaság szolgálatait. (A katonák zsoldját 1/3-ával megemelte, melyet később újabb zsoldemelések követtek. A fizetőképes kereslet ilyen mérvű növekedése ösztönzőleg hatott a teljes gazdaságra. Fitz Jenő professzor a 193-284 közötti kort a „Pannonok évszázadának” nevezte.)
A császár 202-es pannóniai látogatása alkalmából, az uralkodó költségén építették újjá az istenné vált császárok templomát. A vicus vályogból épült házainak nagyobb részét is ebben az időszakba építették át tartósabb építőanyagból.
258-ban egy gyorsan levert polgárháború veszélye elől a föld alá menekítették a városi tanács pénztárát. A 3134 db dupla dénár 1725 évvel később, az ásatások során került elő.
Sokkal komolyabb volt a két évvel későbbi szarmata-roxolán-támadás. Az egész Pannóniát sújtó fosztogatás során Gorsiumot a földdel tették egyenlővé a barbárok. Az ezt követő, az egész birodalomra kiterjedő gazdasági politikai és katonai válság mintegy három évtizedre elhúzta a helyreállítás megkezdését. (Barkóczi László elmélete szerint ebben az időben hurcolták el a dunaparti erődítmények sürgős helyreállításához a szentkerület leomlott kőanyagát.)
A III. század utolsó éveiben ismét központi akaratból épült újjá a város. Diocletianus utasítására a szentkerület romjait elegyengették és teljesen új koncepció szerint kezdték meg az építkezést. A fallal körülvett városrész továbbra is a provincia kiemelt települése maradt. Az új város új nevet kapott, Diocletianus császár társuralkodójáról, Maximinus Herculius-ról Herculiának nevezték el. Jelentősége valószínűleg ezután sem csökkent. (Fitz professzor teóriája szerint a négy részre osztott Pannónia Valéria provinciájának helytartója (praeses) Aquincumból a 290-es években áttette székhelyét Herculiába.)
Az ezt követő évszázadban a város folyamatosan épült-szépült. Helytartói rezidenciának alkalmas palotát emeltek, vele szemben testőrségi laktanya kapott helyet. A kereszténység térhódításával több ókeresztény bazilikát alapítottak.
A település hanyatlása a IV. század utolsó harmadában kezdődött. A provinciában megromlott közbiztonság a falakon kívül élőket lakóhelyük elhagyására késztette. A városon belül összezsúfolódott lakosság egyre igénytelenebb épületeket emelt. Az elhagyott házak helyén temetők létesültek. Ebben az időben a város valószínűleg püspöki székhely is volt. Valéria provincia területét a rómaiak 430-ban a hunoknak engedték át. A város ekkor már régi méretének töredékére zsugorodott.
A honfoglaló magyarok helyben lakó részben/egészében keresztény népességet találtak. A leletek szerint nem is telepedett le nagyobb magyar népesség ide. Árpád és István inkább a forgalmas utaktól néhány kilométerre északra alapították meg székvárosukat. A Gorsiumi település-együttes helyén létrejött négy-öt kisebb község területén, a temetők tanúsága szerint a XVI. századig folyamatosan laktak.
A legjelentősebb falu neve a XI. századtól Föveny volt. Szent István a birtokot a Székesfehérvári káptalannak adományozta. Ezt követően évszázadokon át innen szállították a követ a királyi és egyházi építkezésekhez. A mocsarakkal védett területen több országgyűlést is tartottak.
Föveny a török uralom idején pusztult el végleg. A XVIII., XIX. században az elhagyatott terület a Zichy-grófok uradalmához tartozott, akik szintén kőbányaként hasznosították a romokat.
Kutatástörténet
Föveny középkori község (a mai Tác község területén, a Sárvíz keleti oldalán) a XVI. században török kézre került és elpusztult. A szántóföldnek, illetve szőlőnek használt területről a XVIII. századi források római kőemlékekről emlékeztek meg. A II. József császár idején végzett térkép-felmérés nagy-méretű falmaradványokat mutatott ki a volt község területén. A XIX. században Rómer Flóris, a magyar régészeti kutatások egyik megszervezője bejárta a leletekben gazdag területet és adott leírást az említett - véleménye szerint katonai táborhoz tartozó nagy falakról. Az első ásatás 1934 és 1939 között egy háromapszisos nagy épületet talált, amelyet kezdetben ókeresztény bazilikának határoztak meg, később, amikor peristyliumos udvarral egészült ki, egy nagybirtok központjában lévő villának véltek. A teljes egészében beépítetlen, mintegy 200 hektár nagyságú területen fekvő római kori település feltárása 1958-ban indult meg, azzal a szándékkal, hogy a római települést, a hozzá tartozó ipartelepekkel, külső negyedekkel és temetőkkel feltárja és bemutassa. A feltárás ötödik évtizedében Gorsium már a nagy Duna vidéki római feltárások egyike, amelynek különleges értéke az antik világ zavartalan megjelenítésének lehetősége.
Az ásatás eredményei
Az 1934-39 között végzett ásatás során feltárt épület 1958 után nagy méretű palotának bizonyult. A palota előtti oszlopcsarnokos homlokzata előtt kövezett utca került elő, másik oldalán laktanya jellegű 70 méter hoszszú épülettel: a feltárás egy IV. századi város központjára talált. A városközpontot, amelyben eddig két ókeresztény bazilika, két közfürdő, hivatalos épületek és lakóházak kerültek elő, városfal vette körül, a négy oldal közepén egy-egy városkapuval.
Szemben az oszlopokon túl látható a palota, előtérben a laktanya maradványai
A palota és a vele szemben lévő laktanya alapján feltételezhető, hogy a III/IV. század fordulóján létrehozott város az ekkor létrehozott Valeria tartomány helytartójának székhelye lehetett. A várost, az Itinerarium Antonini római útikönyv mérföldadatai alapján Herculiának nevezték el, Diocletianus társcsászárának, Maximianus Herculiusnak tiszteletére.
Az útikönyv a település korábbi nevét - Gorsiumot - is megőrizte. A feltárás a IV. századi város maradványai alatt két további építési korszakot állapított meg. A Kr.u. I. század közepétől - amikor a rómaiak a Dunántúl keleti felét meghódították és Pannonia provinciát megszervezték, katonai tábor állt e helyen, amelyet a II. század elején, amikor már belső erődítésre nem volt szükség, felszámoltak. A volt tábor területén hozta létre Traianus császár a 106-ban létrehozott Alsó Pannonia provincia tartománygyűlésének (concilium provinciae) és a provincia császár-kultuszának mintegy 9 hektár méretű szentkerületét. A katonai tábor mélyen fekvő rétegeiből a parkban semmi sem mutatható be, a szentkerület jelentős építményei azonban a régészeti park legjelentősebb látnivalóit adják. A szentkerület központját nagy méretű forum, az ünnepi felvonulások számára létrehozott 90×45 méter nagyságú tér adja, az istenné nyilvánított Augustus császár templomával, a császárkultusz és a tartománygyűlés nagy csarnokaival. A mintegy felerészben feltárt szentkerületben eddig 8 templom, a városi követek elhelyezésére szolgáló vendégház, étkezőhely és az ünnepségekhez tartozó játékok színhelye (egyelőre légifelvételen meghatározott) hatalmas amphitheatrum került elő. A szentkerület a provincia fontosabb eseményeinek (állami ünnepek, császárlátogatások) színhelye volt. Gazdag mitológiai- és állatjelenetes reliefsorozatok maradtak fenn: témájuk azonos a 147-ben és 248-ban Rómában vert éremsorozatokéval: Róma fennállásának 900. és 1000. évfordulójára készültek. A császárlátogatások közül különösen Felső Pannonia volt helytartójának, Septimius Severusnak 202. évi látogatása jelentős, aki saját költségén hozatta helyre a marcomann háborúkban részben lerombolt Augustus-templomot. A szentkerületet Kr. u. 260-ban a Duna másik oldalán lakó szarmata roxolánok megsemmisítették.
A III/IV. század fordulóján alapított város fallal körülvett központja megérte a magyar honfoglalást, neve ettől kezdve Föveny lett. Szent István király székes-fehérvári építkezései számára - korabeli oklevél tanúsága és a római településen talált nyomok alapján - utat épített a királyi főváros és a 7 kilométerre lévő falu között. A királyi székhely a római település falaiból épült fel.
Régészeti park
Az 1958-ban kezdődő folyamatos feltárások eredményei kezdettől fogva kivételes méretű régészeti parkban mind a kutatás, mind az érdeklődő közönség számára megtekinthetők. A feltárt romokat körülvevő parkban az előkerült kőemlékek láthatók, a legjelentősebb leleteket állandó kiállítás mutatja be. A Park megtekintése körülbelül két órát vesz igénybe.
A Szabadtéri Parkba érkezők számára parkolóhely áll rendelkezésre, a pénztárban, illetve a kiállításban katalógus, fényképek vásárolhatók. A pénztár mellett nyíló utat választva a néző a Park teljes területéről átfogó képet kap. Az út mellett kerültek elhelyezésre a feltárások előtt előkerült kőemlékek, sírkövek, mitológiai jelenetek. Az út a városközpont nyugati végéhez vezet, ahol a nyugati városkapu, városfal látható. A körjárat a széles nyugat-kelet irányú főutcán (decumanus maximus) folytatható, baloldalt a IV. századi helytartói palotával, jobboldalt a helytartói testőrség laktanyájával. Jobboldalt a továbbiakban ez egyik ókeresztény bazilika homlokzata látható. A bazilika belső terében egy korábbi épület falfestményei tekinthetők meg. Tovább haladva a látogató az észak-déli főutca (cardo maximus) kereszteződéshez ér, amelynek baloldalán a II. századi szentkerület vendégházának maradványai és a keleti oldalon az épület romjai fölé épített másik ókeresztény bazilika emelkedik. A nyugat-kelet irányú főutca itt a szentkerület, majd a IV. század főteréhez, a forum-hoz ér. Északi oldalát lépcsőkkel áttört és díszkutakkal ékesített fal zárta le.
A lépcsők a császárkultusz szertartásainak, illetve a tartománygyűlés színhelyének csarnokaihoz vezet. A tér keleti oldalát a szentkerület nagy temploma zárta le, amelyet az istenné nyilvánított Augustus (vagy az öszszes istenné nyilvánított császár) tiszteletére emeltek. Tovább haladva kelet felé, a hivatalos ünnepségek lakoma-épületének pincéje látható. A dél felé elkanyarodó út újabb kőemlékekkel díszített úthoz ér, amely viszszavezet a kiinduló térséghez. Innen dél felé haladva a déli városrész feltárt épületeihez jut el a látogató, IV. századi lakóházakhoz, amelyeket a IV. század végének zavaros viszonyai között lakói elhagytak és a város e területét ettől kezdve temető foglalta el. A feltárás itt a legkorábbi időszakból való kis kunyhók egy részét is bemutatja. Az út a kiállításhoz vezet (a korábbi nagybirtok borospincéje volt).
Megközelítés
Az M 7-es autópályáról SzabadbatytyánGorsium lejárótól Tác - Káloz felé haladva a 63-as úton közelíthető meg. Tác község területén a temető mellett, balfelé nyíló, Gorsium feliratos jelzéssel ellátott út az ásatás helyszínére vezet. Az autópályától 4 km-re. Megközelíthető a Székesfehérvári Piac téren lévő autóbuszpályaudvarról is a Szabadbatytyán Káloz felé vivő járatokon. A táci temető utáni megállótól a Szabadtéri Múzeum gyalog közelíthető meg (1 római mérföld ≈ 1,5 kilométer).
Forrás: http://www.szikm.hu/gorsium.php; wikipédia
|